A tejcukor-érzékenység

Vannak, akik egész életükben ihatnak akár literszám is tejet, másoknál viszont egyik napról a másikra megmagyarázhatatlan emésztési zavarokat okoz.

A tejcukor-érzékenység

A tejcukor-érzékenység (laktózintolerancia) rendkívül széles körben elterjedt érzékenység, a világ lakosságának többsége érintett. Háttérben a laktóz felszívódási zavara áll, amelyet a vékonybél-nyálkahártya hámsejtjeiben termelődő laktáz enzim relatív vagy abszolút hiánya okoz.

Milyen panaszokat okoz?

A laktózra érzékenyeknél tejtermékek fogyasztása után 1–4 órán belül jelentkezhet felfúvódás, szélgörcs, hasmenés, hasi fájdalom, émelygés, hányinger, rossz általános közérzet és egyéb kellemetlen tünetek.

Mi a megoldás?

A teljes tejcukor-érzékenység nagyon ritka, de ilyen esetekben sem ajánlott a laktóz teljes mellőzése. Számos lehetőség nyílik arra, hogy a problémával küzdők tejet és egyéb tejtermékeket fogyaszthassanak a kellemetlen tünetek kialakulása nélkül.

1. Csecsemőknek speciális, csökkentett laktóztartalmú vagy laktózmentes tápszert adjunk.
2. A gyermekek és felnőttek étrendjéből a laktóz kezdeti teljes kiiktatása javasolt, majd fokozatosan, kis mennyiségű tejes ételek bevitelével bővíthető a diéta, az egyéni tolerancia határáig.
3. Növelje laktóztűrő képességét úgy, hogy a tejet naponta többször, kis mennyiségben fogyasztja, vagy tanácsos egyéb ételekkel együtt bevinni, mert ez esetben nem alakulnak ki a laktózintolerancia tünetei.
4. Az érintettek ehetnek csökkentett laktóztartalmú termékeket.
5. Csökkentett adagban, vagy savanyított formában is fogyaszthatnak tejterméket.
A savanyú tejtermékek tejcukor tartalma 25–40%-kal kevesebb.
6. Más élelmiszerekkel együtt (pl. gabonamagokkal müzliként) fogyasztott tej növeli a laktóztoleranciát.
8. Az érzékenyeknek a teljes tej jobb a csökkentett zsírtartalmúnál, a kakaós tej pedig az ízesítetlennél.
9. A túró szintén fogyasztható, tejcukortartalma a savanyított tejtermékekénél is alacsonyabb.
10. Az érett sajtok általában csak kis mennyiségű laktózt tartalmaznak. A félkemény, kemény sajtok laktóztartalma is csökken az érlelési eljárások következtében, így forgalomban van laktózmentes sajt is.
11. Az élőflórás joghurtot, valamint a joghurtos tejet is jobban tolerálja az érzékeny emberek szervezete.
12. A patikákban tejcukorbontó enzimkészítmények (laktózkapszulák, tabletták) is kaphatók, melyeknek étkezés közben történő bevétele kivédheti a tüneteket.
13. A speciális növényi italok (szójaital, rizsital, zabital stb.) tejcukrot nem tartalmaznak, egyes kalciummal dúsított fajtáik fogyasztása kifejezetten ajánlott.
14. Nem tartalmaznak tejcukrot sem friss, sem gyorsfagyasztott, sem feldolgozott formában a gyümölcsök és a zöldségfélék.